Kreativt lärande – kunskap som bottnar i nyfikenhet

Bloggen börjar sprida sig till allt fler och därmed glänta på nya spännande dörrar. Och det är så kul! Dagarna efter min debattartikel om skolfoto i Expressen blev jag kontaktad av en av författarna till boken Kreativitet och barns lärande – från ett till fem år. Hon ville gärna skicka boken till mig och det sa jag förstås ja till! För kreativt lärande är nog något jag omedvetet sysslat med ända sedan mina barn var små. 

Boken Kreativitet och barns lärande – från ett till fem år innehåller många inspirerande bilder. Och citat ur Läroplanen för förskolan. 

Nästan direkt när boken damp ner i brevlådan började jag läsa. I första hand vänder den sig till pedagoger i förskolan, men jag har läst den som intresserad förälder. Och fått ut mycket av den. Dels som en inblick i hur förskolan kan jobba, dels som inspiration till eget skapande hemma med barnen. 

Vad är kreativt lärande?

Författarna Birgitta Emriksson och My J Swahn inleder boken med att visa vilken betydelse Reggio Emilia-filosofin haft för den svenska förskolans syn på barnet. Till skillnad från de tidigare populära utvecklingspsykologiska teorierna, där man tänker att barnet måste uppnå en viss mognad för att kunna lära sig en viss sak, så ser man nu istället barnet som nyfiket och utforskande. 

Lärande är alltså inte något förutbestämt som ska införlivas i barnet utifrån ålder. Kunskap skapas genom interaktion mellan barnet och kompisarna, och/eller de vuxna, när nyfikenheten leder intresset vidare. Kreativt lärande är en process som hela tiden förändras. Och frågan är inte vad barnet redan är utan vad det kan bli i mötet och dialogen med omgivningen. 

Vill ha en ateljé

För att barnen ska kunna komma igång med kreativt lärande är det förstås viktigt att hitta deras lust. På en förskola finns många miljöer – bygghörna, rörelserum, utegård – och många material som lockar till lärande, hemma kan man behöva samla ihop färger, pärlor, gamla toarullar, tyger och annat som går att skapa med. 

Bland förpackningarna som ändå ska slängas går det förstås att hitta bra byggmaterial.

Själv blev jag väääldigt sugen på att förvandla halva vårt lilla radhusvardagsrum till en ateljé för både små och stora. Tänk vad härligt det skulle vara! Men det får räcka med att vi då och då gör om köket till ett kreativt kalas och skapar olika mini-projekt. Klicka gärna vidare till nästa blogginlägg för att se en massa bilder från när vi bygger en robot – och vart det tog oss vidare

Vad har du för erfarenhet av kreativt lärande? Har du testat själv eller tycker att det låter spännande? 

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.