Kreativt lärande i praktiken – ett mini-projekt om robotar

Först teori sedan praktik! Förra inlägget handlade om kreativt lärande med utgångspunkt i boken Kreativitet och barns lärande – från ett till fem år av Birgitta Emriksson och My J Swahn. Och så här gick det till när Lillebror och jag skapade ett mini-projekt om robotar med de nyvunna insikterna i bakhuvudet. Det började framför en hög kartonger och slutade med programmering!

Vad kan det här bli? En förmiddag rotade jag fram lite pappmaterial ur återvinningsbyttan och lät Lillebror fundera. ”En robot”, var hans självklara svar när fantasin fick komma till nytta. 

Konstruktionen provade han sig fram till och vi märkte att de olika rullarna gick bra att klämma fast i groparna på äggkartongens baksida. Samtidigt gjorde han en ritning på papper. Ett tillfälle att öva former, jämföra och använda handens finmotorik. 

Sedan var det dags att limma ihop delarna. Att ta mycket bilder och sedan titta tillbaka på tillsammans, är ett sätt att komma vidare. Kanske uppstår frågor eller idéer hos barnet som kan leda till nya kunskaper.    

Att måla är alltid roligt! Vilken färg passar på vilken del? Återigen får finmotoriken sig en omgång när alla pilliga ställen får färg. 

Gult + blått = grönt. Att blanda till nya färger är spännande och något som Lillebror inte verkar ha helt koll på. Under målandets gång blev det också orange, rosa och olika nyanser av brunt. 

Sedan tog vårt mini-projekt om robotar en ny vändning, med lite vuxenhjälp av mig. Vi googlade på robotar och tittade på några olika varianter på youtube. Men hur kan de egentligen röra sig? Jo, med hjälp av programmering. ”Det kan ju du jobba med när du blir stor”, tyckte Storasyster som kommit hem från skolan. 

Nästa morgon upptäckte vi att baksidan på yoghurtförpackningen handlade om programmering. Där skulle man lista ut vilket mönster drakens draperi skulle ha genom att läsa av koden vid sidan om. Så vi räknade och jämförde. 

Sedan gjorde vi ett försök att koda en egen bana med hinder, men det var lite svårt. Dels för att Lillebror hellre ville hoppa över hindren än gå runt dem, dels för att jag har för lite kunskaper. 

Så istället plockade vi fram surfplattan och kikade lite i appen Scratch Junior där barn själva kan leka sig fram till programmering. Men även där skulle vi nog behöva lite mer förkunskaper. Så nästa steg får bli att läsa boken Hej Ruby: äventyr i datorernas magiska värld av Linda Liukas. Den ska Lillebror få i 5-årspresent i oktober!

Vad tänker du om vårt mini-projekt om robotar? Kan du hitta på något liknande med dina barn? Eller har du ett eget projekt att berätta om? Kommentera gärna här nedanför!

Du gillar kanske också...

4 svar

  1. Jenny skriver:

    Hahaha! Va roligt! Hej ruby skulle vi köpa till er i somras men vår bokhandel hade inte den… ?
    Vi köpte den för ett tag sedan men konstaterade att våra barn då var försmå, kanske dags att titta på igen… ?

    • En glad familj skriver:

      Haha, ja det hade också varit en toppenbra presentbok! Men vi ääälskar både Megakillen och Handbok för superhjältar ?

  2. Linda skriver:

    Jag har använt Scratch med barn från 6 år i jobbet och då med grund ur filmerna med Måns Jonasson på YouTube. Han har även skrivit böcker om programmering i Scratch. Rekommenderas!
    Karin Nygårds är en guru när det gäller programmering för barn. Sök upp henne på nätet 🙂
    Tekniska museet har en ritning på en Ritrobot som är rolig att göra.
    Lycka till med programmeringen framöver!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.