Öva på att leka – så försöker vi hjälpa Lillebror

Det bästa Lillebror vet är att leka med Storasyster. Hon som har sådan livlig fantasi och styr leken med fast hand. Visst uppstår det konflikter, men ibland kan de leka i timtal. Men med kompisarna på förskolan är det inte lika lätt. Han är helt enkelt inte intresserad. De flesta barn behöver förstås stöd från vuxna i sina lekar ibland. För att lära sig vänta på sin tur, komma överens eller lösa problem. Men vissa barn behöver det ännu mer än andra. Därför försöker vi öva på att leka tillsammans med Lillebror.  

Beteendevetaren Paulina Gunnardo skriver på sin nyligen startade webbplats Ditt barn & Du att man kan se på leken både som ett mål och ett medel. Det krävs en mängd sociala förmågor för att kunna leka med andra och dessa övas just genom leken. Men så är förstås leken också ett mål i sig – att ha roligt och delta i en gemenskap. 

Att ta ut lite smådjur och bygga kojor åt dem är kul! ”Mamma, pratar de svenska i Centralamerika” säger Lillebror. ”Nej det gör de inte.” ”Nähä, men vi kan låstas det. Det blir enklare.”

Öva på att leka

För Lillebror är det lite svårt att komma igång med en lek på egen hand. Han lägger ofta mycket tid på att fundera ut vem som ska ha vilken roll, men sedan vet han inte riktigt vad leken ska ”handla om”. Men samtidigt kan han vara väldigt bestämd och inte vilja att någon annan kommer med förslag. Regelstyrda lekar eller lekar som leds av större barn eller vuxna fungerar bättre. Om leken blir tråkig tappar han fokus och vill hellre spela tv-spel eller se på barnprogram. 

Därför brukar han och jag öva på att leka på våra lediga fredagar. (Här finns ett äldre inlägg med fem av våra favoritlekar.) Förutom att vi städar, tvättar och donar hemma förstås. Även ute på vår radhusgård får han förstås öva på att leka med grannbarnen. Men något vi varit dåliga på är att bjuda hem lekkompisar. Enligt en artikel på Specialnest om lärande lek för med barn med autism (han har ingen diagnos men artikeln är ändå intressant) ger organiserade lekgrupper i förskolan positiva ringar på vattnet. Att leka tillsammans är kul, man blir en i gänget och får bättre självkänsla.  

Bockarna Bruse

Eftersom Lillebror behöver hjälp med att bygga upp handlingen i en lek ville jag igår öva på att leka Bockarna Bruse. Jag tänkte att det borde underlätta att utgå från en välbekant historia. Vi började förstås med att bygga upp en lekvärld vilket är roligt i sig. En bro och en grön äng. Sedan kom vi överens om att jag skulle vara bockarna och han trollen. För vi hade flera. 

Ett sätt att öva på att leka kan vara att utgå från en välbekant story som Bockarna Bruse. Att bygga en egen lekvärld stimulerar också fantasin och kreativiteten.

Efter det blev vi lite oense. Han tyckte att trollen skulle käka upp bockarna i ett nafs, medan jag ville följa manus så att säga. Så att leken inte skulle ta slut innan den börjat. Han gick efter högljudda protester med på att prova på mitt sätt. Och tyckte sedan att det var så kul att vi gjorde det om och om igen! Tills bockarna stångade trollen upp till rymden… 

Vad tänker du om att barn kan behöva öva på att leka? Har du några egna exempel? Kommentera gärna här nedan!

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.