Fyra sätt att hjälpa barn att avsluta roliga aktiviteter

På förskolan har Lillebror två kompisar som också bor grannar med oss runt samma gård. Oftast kommer vi hem ungefär samtidigt och leker en stund ute innan alla ska in för att laga middag. ”Nu är det dags att gå in” säger vi föräldrar. ”Nähä” svarar barnungarna.  Att avsluta roliga aktiviteter är förstås inte det lättaste, men det går att göra övergångarna smidigare. Målet är att slippa en upprörd konflikt. Och eftersom mina barn är rätt känsliga för sådana här förändringar har jag fått mycket övning!    

1. Förbereda

Att förbreda på ett genomtänkt sätt kräver en del övning, men när man väl fått in vanan går det av sig självt. Här har jag skrivit mer om hur man kan tänka enligt föräldrakursen Komet. För det första gäller det att sätta sig in i hur det är att vara liten. Barn är här och nu. De vet vad som känns roligt just nu, men inte vad som väntar om en stund. Och de vet sannerligen inte hur lång den där stunden egentligen är.

Så när vi ska göra något brukar jag förklara upplägget från början och sedan upprepa det då och då. Exempelvis så här: först går vi till biblioteket, sedan handlar vi och köper glass, sedan leker vi på lekplatsen innan vi går hem. Sedan påminner jag igen precis innan vi går in på biblioteket. Och så igen när det är dags att gå därifrån. Och så igen när vi går in i affären. Och så igen… Om det blir tjatigt? Ja! Om det alltid fungerar? Nej! Men ingen blir åtminstone helt överrumplad av nästa steg i processen.     

2. Räkna ner

Det är klart att det är svårt att avsluta roliga aktiviteter mitt i. Ingen gillar väl att bli avbruten? Att vi vuxna tycker det är viktigare att laga middag än att åka rutschkana för hundrade gången förstår sig ju inte små barn på. Men då kan man prova att komma överens om hur många fler gånger barnet kan åka och sedan räkna ner tillsammans. Jag är gärna extra övertydlig och visar med fingrarna hur antalet minskar. Blir det ändå knorr efter sista gången, kanske man får bjuda på en aaallra sista.      

Kul med kompisar! Men ingen av dem vill avsluta leken och gå in.

Kul med kompisar! Men ingen av dem vill avsluta leken och gå in.

3. Vänta in

Ibland räcker det att bara hålla sig i skinnet och vänta några minuter för att barnet ska få chansen att komma över den mentala tröskeln. Att gå med på att gunga i fem minuter till går fortare än att vara osams i tio.  Men det kan vara nog så svårt. Ibland känner jag hur irritationen över att jag ”måste ge mig” bubblar i kroppen. Men … det är ingen duell där en ska vinna. Det är ett samarbete där ingen ska förlora.

4. Ge alternativ

Det kan också vara bra att hjälpa barnet att måla upp en bild av det som kommer sedan. Och kanske locka lite med något som barnet tycker om. Till exempel så här: när du har gungat färdigt så går vi in, då kan du först hjälpa mig att skära korv och sedan kan du titta på barnprogram. Här hos oss har vi som rutin att Lillebror sitter med surfplattan medan jag lagar maten. Men hur vi lyckas få honom att stänga av den, det får bli ett helt annat inlägg!

Hur gör du för att hjälpa barnen att avsluta roliga aktiviteter? Har du provat något helt annat?

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.