25 roliga lekar som stärker koncentrationsförmågan

För ett tag sedan berättade jag om boken Lekbok för koncentrationsförmågan av Barbara Sher som jag av en slump hittade på biblioteket. Då testade jag och Lillebror leken ”Träna slag”, vilket jag skrev om i det här inlägget. Nu har jag läst hela och valt ut 25 favoriter av bokens 101 lekar som stärker koncentrationsförmågan: 

För spädbarnet

Lekarna för spädbarnet bidrar till att skapa mönster och samband i vardagsmiljön. De stimulerar känsel, syn, hörsel, smak och motorik. Och de skapar de positiva känslor som kommer av att ha roligt. 

1 Följ ansiktet: Placera ansiktet nära och rakt framför barnets. Säg till exempel ”Du ser mig, så bra!” när barnet ser dig. Flytta ansiktet sakta åt sidan och locka på barnet. Upprepa berömmet. Testa att röra ansiktet i olika riktningar. Övar den riktade uppmärksamheten och förmågan att kontrollera ögonens rörelser. 

2 Fånga isbiten: Lägg en stor isbit på brickan till barnstolen och låt barnet försöka få fatt på den. Håll koll så att den inte blir för liten. Övar koordinationen öga–hand och kräver full koncentration.  

3 Vad finns där?: Håll barnet i famnen så ett det ser bra. Gå nära och visa olika saker hemma eller ute. Berätta om det ni ser. Barnet blir medvetet om omvärlden från en trygg plats och övar bland annat synen.  

4 Barnstolskast: Samla ihop några saker som känns olika att kasta, en fjäder känns annorlunda än en boll. Knyt fast sakerna i ett snöre och fäst andra änden i barnstolen. Visa hur barnet kan dra upp sakerna efter att ha kastat dem. Barnet lär sig att det behövs olika kraft i olika situationer. 

Exempel ur Lekbok för koncentrationsförmågan. Boken är från 2007 och slutsåld från förlaget, men finns att hitta på bibliotek eller kanske via köp- och säljsajter.

5 Ljus i mörkret: Släck lampan och låt ljuset från en ficklampa vandra runt i rummet. Visa olika välbekanta föremål. Tränar den generella uppmärksamheten och ger förståelse för att även saker som inte syns fortfarande finns.  

För 1–3-åringen 

När små barn utforskar behöver de vara uppmärksamma på det som händer runtomkring och inuti dem. För att kunna tolka sina sinnesupplevelser och förbättra sin motorik. De här lekarna ger sådana erfarenheter. 

6 Knackningsleken: Be barnet blunda. Knacka sedan på olika saker i rummet och låt barnet gissa vad det är. Barnet lär sig att lyssna uppmärksamt och lägga märke till skillnader. Övar också ordförrådet. 

7 Från början till slut: Gör en enkel ”sparbössa” av en plastburk genom att skära en skåra i locket. Ge barnet mynt eller spelmarker att stoppa i skåran. Lär barnet att slutföra ett projekt, samt övar fingerfärdighet och räkneförmåga. 

8 Fånga halsduken: Visa barnet hur man kan kasta en halsduk upp i luften och sedan fånga den. Övar tajmning och koordination. Samma typ av uppmärksamhet och bedömningsförmåga behövs för att kunna fånga en boll, men barnet lyckas lättare med en halsduk. 

9 Lukta på det här: Lägg några olika saker som luktar i muggar – till exempel frukt, kryddor, barr eller tandkräm. Täck över och gör små hål i locket. Låt barnet lukta och gissa. Övar riktad uppmärksamhet med fokus på ett sinne. 

10 Vad finns i sockan: Göm små föremål – som en penna, kam, sked eller leksak – i en strumpa. Låt barnet sticka ner handen och berätta vad som finns där. Lär barnet att vara uppmärksamt på informationen från fingertopparna. 

För 3–6-åringen

I denna ålder har barnets värld blivit mycket större. Och så även medvetenheten om både den sociala och fysiska omgivningen. De här lekarna förstärker denna nyvunna medvetenhet. 

11 Min berättelse: Be barnet att berätta om sin dag. Vad hände först och sedan. Ställ ledande frågor. Barnet lär sig att en berättelse har början, mitt och slut, och tränar på att göra urval och sammanfatta. Övar också den generella uppmärksamheten genom barnet observerar stort och smått i sin tillvaro. 

12 Måla världen: Låt barnet måla med vatten på en stor yta, till exempel ett staket eller altangolv. Vattnet får ytan att mörkna tillfälligt. Barnet slukas upp av leken eftersom det är häftigt att förändra en stor ytas utseende. 

13 Kul med kort: Ta fram en kortlek och titta på de olika korten och vad som skiljer dem åt. Sortera dem efter färg eller värde, eller lägg dem i ordning från ess till kung. Barnet lär sig att uppmärksamma små skillnader, som färg och form, och att ordna. 

Lillebror gillar att sortera saker så en kortlek erbjuder en långs stunds roligheter.

14 Monsterjakt: Barn som är rädda för monster kan må bra av att göra något praktiskt åt det. Gå omkring tillsammans och leta efter monster, stampa och skräm dem. Leken lär barnet att uppmärksamma sina känslor och hitta sätt att hantera sin rädsla. 

15 Ordpar: Klipp till tio kort av papper. Välj ut fem ord som barnet vill lära sig läsa, skriv varje ord på två kort. Lägg fram en uppsättningen på bordet och låt barnet para ihop med den andra uppsättningen. Eller lek memory. Förutom att öva koncentrationsförmågan så lär sig barnet också hur ord och bokstäver skiljer sig åt.

För 6–12-åringen

Barnet börjar i den här åldern prova sådant man måste behärska som vuxen. Och blir medvetet om vad det kan och inte kan. De här lekarna lär ut vuxenförmågor på ett kul sätt. 

16 Allt man kan tänka sig: Turas om att be lekkompisen rabbla upp allt hen kan tänka sig som exempelvis börjar på bokstaven T eller lever i skogen. Leken kräver att barnet söker i minnet för att se samband. Och fodrar koncentration en längre stund.  

17 Magräkning: Be barnet att dra in magmusklerna och börja räkna så långt det går. Se till att hen andas. Att spänna en enda muskel kräver fullt fokus, att öva upp den förmågan spiller över till fer områden. 

18 Baklängesschema: Låt barnet skriva ner morgonrutinen baklänges. Börja med ”kommer till skolan” och rätt klockslag. Sedan får barnet räkna ut hur lång tid som behövs för de olika delmomenten före. Barnet lär sig att disponera sin tid, vilket kräver varaktig uppmärksamhet. 

19 Tandpetarkonst: Skapa ett mönster genom att turas om att lägga ut en tandpetare i taget på ett bord. Bygg vidare på varandras tandpetare. Övar såväl koncentrationsförmågan som finmotoriken i händerna. 

20 Min egen lärare: Be barnet låtsas vara sin lärare och filma när hen läser en text. Be barnet läsa engagerat. Lyssna sedan, gör anteckningar och lär av läraren. Att stå framför kameran gör barnet extra uppmärksamt. Att lyssna på sig själv och anteckna gör det också lättare att förstå texten. 

För tonåringen

Att vara tonåring är omvälvande och när nuet är jobbigt är det lätt att fly in i dåtid eller framtid. Lekarna här lär barnet att vara närvarande i nuet, att lättare acceptera det som sker och att utveckla en positiv inställning. 

21 Ta fram det positiva: Be tonåringen att göra en lista över människorna som finns i hens liv och bredvid varje namn skriva en positiv aspekt av att ha den personen i sin närhet. Leken visar att alla har en funktion att fylla och att man kan lära sig även av dem som man uppfattar som jobbiga. 

22 Livet är en film: Uppmuntra tonåringen att föreställa sig att hen är stjärnan i en film när det uppstår jobbiga situationer. Fundera på handling, scener och huvudpersoner. Genom att se sina erfarenheter utifrån blir det lättare att acceptera alla delar av tillvaron. 

23 Lista alternativen: Hitta på situationer eller utgå från riktiga. Hjälp tonåringen att lista alla tänkbara handlingsalternativ. Fundera på konsekvenser, för- och nackdelar. Leken hjälper barnet att inte agera på impuls och medvetenheten om alla alternativ gör ett problem lättare att hantera. 

24 Tio andetag: Be tonåringen att uppmärksamma sin andning. Vid första inandningen ska hen tänka ”Jag andas in ett” och vid utandningen ”Jag andas ut ett”. Och sedan fortsätta så upp till tio, eller vidare. En gammal teknik för att samla sin energi och koncentrera sig på den. Övningen gör det lättare att hitta lugn och fokus. 

25 Får jag beställa: Låtsas att du och din tonåring sitter på livets restaurang. Beställ förrätt, varmrätt och efterrätt som beskriver vad ni önskar er av livet. Att göra sig en bild av det man vill hjälper en att ställa krav och handla målmedvetet. 

Med det sagt, ska man förstås inte låta leken bara bli ett medel för att lära sig något eller öva koncentrationsförmågan. Att leka är förstås ett mål i sig. Ett sätt för barnet att bara slappna av och släppa loss! 

Vilka av dessa lekar för att stärka koncentrationsförmågan blir du sugen på att testa med ditt/dina barn?

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.